ه‍.ش. ۱۳۸۹ بهمن ۳, یکشنبه

معنی کلمه "تقیه" که می گویند در مذهب شیعه رایج و بعضا حتی واجب است؟ چیست؟

مدتی بود با خودم کلنجار می رفتم که معنی کلمه "تقیه" که می گویند در مذهب شیعه رایج و بعضا حتی واجب است؟ چیست؟
به دوست فاضلی مراجعه کردم و از ایشان خواستم که معنی این کلمه را برایم بگوید، ایشان فقط به تشریح معنی لغوی این کلمه بسنده نمودند اما من نه تنها قانع نشدم که بیش از پیش گیج شدم.
روزها می گذشت و من همچنان در عطش دریافتن معنی این کلمه، که اصل و اساس یک مذهب شده است، مانده بودم و سرانجام به سایت "گوگل" مراجعه و کلمه "تقیه" را جستجوکردم تا شاید در لابلای صفحات اینترنت تو ضیحی قانع کننده بیابم. اما بعد از چندین ساعت جستجو چیزی دستگیرم نشد، برای رفع خستگی به وبسایتهای خبری برای خواندن آخرین تحولات بلوچستان مراجعه کردم که نظرم به یکی از وبسایتها که نامش برایم آشنا بود افتاد و به خواندن مطالبش مشغول شدم. بعد از خواندن مطالبی چند ناگهان گمشده خود را که همانا معنی واقعی "تقیه" بود یافتم و ناخود آگاه همچون ارشمیدس فریاد زدم: "اوره کا! اوره کا!" ( یافتم! یافتم! )
دوستم که در کنارم خواب بود با آشفتگی از جا جسته پرسید: چه شده؟ گفتم: گمشده ام را یافتم، بیا اینجا تا معنی کلمه "تقیه" را بر اساس این چند مطلب از این وبسایت استنباط کنیم.
با اینکه چند سالی بود که از بلوچستان خارج شده بودم اما با توجه به شناختی که از سرزمین آبا و اجدای ام داشتم استنباط مفهوم کلمه "تقیه" حدود نیم ساعتی بیشتر بعد از تجزیه و تحلیل چند مطلب از وب سایت مورد اشاره طول نکشید.
می دانستم که رهبری اهل سنت ایران و حداقل مردم اهل سنت بلوچستان را شیخ الاسلام مولانا عبد الحمید بر عهده دارند
می دانستم که ایشان امامت نماز جمعه زاهدان را بر عهده دارند که از لحاظ جمعیت نماز گذار شاید رتبه سوم یا چهارم را در جهان داشته باشد،
می دانستم که در زاهدان حوزه علمیه ای وجود دارد که ایشان ریاست آن را بر عهده دارند،
می دانستم که در کناراین حوزه شورایی تحت عنوان "شورای هماهنگی اهل سنت" وجود دارد که مدیریت آن را هم شیخ الاسلام به عهده دارند،
می دانستم که مردم اهل سنت ایران بالعموم و مردم بلوچ بالخصوص به ایشان تا حد پرستش احترام می گذارند،
می دانستم علمای شاغل در دارالعلوم زاهدان به کنار، بقیه علمای بلوچستان نیز رهبری ایشان را با جان و دل قبول دارند،
می دانستم که دار الافتای اهل سنت در زاهدان که تحت نظر ایشان فعالیت می کند، در مجموعه مسجد مکی قرار دارد و فتواهای این نهاد پس امضای شیخ الاسلام معتبر است.
بقیه در ادامه مطلب

هیچ نظری موجود نیست: