۱۳۸۹ آبان ۱۰, دوشنبه

در سفرهای خارجی، عزت و افتخار ملت و مملکت را مدنظر داشته ایم

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه معتقدیم هیچ کس با عمل به سخنان ما، متضرر نخواهد شد، تاکید کرد: سخنانی را که ما همواره در محافل مختلف مطرح کرده ایم، در پایداری هر چه بیشتر نظام اسلامی و استحکام اخوت و برادری و نیز حفظ وحدت و امنیت ملی تاثیرگذار بوده‏ است.
ایشان همچنین به بازداشت حاج عبدالرحیم شه بخش، مسئول کارگاه و کارگران مسجد جامع مکی زاهدان اشاره کرد و در برابر مطالب و گمانه زنی‏های برخی از سایتها و خبرگزاری‏های رسمی در این باره واکنش نشان داد.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه این هفته تصریح کرد: بنده بارها تاکید کرده‏ام که در سفرهای خارجی همواره سعی ما این بوده که به گونه ای عمل کنیم تا عزت و افتخار ملت و مملکت ما ارتقا یابد، هرگز نخواسته ایم که بر علیه کسی سخنی بگوئیم و یا غیبت کسی را بکنیم،به هر حال خداوند بندگانش را خوب می شناسد و همچنین هر فردی خودش را بهتر از هر کس دیگری می شناسد، بر این اساس با صراحت عرض می کنم که بنده تا کنون با هیچ مخالف نظامی در داخل و خارج از کشور تماسی نداشته ام، همچنین با هیچ کس که سعی در برانداری نظام داشته ارتباط نداشته‏ام، اگر چنین افرادی خواسته اند با بنده ارتباط برقرار کنند، به هیچ وجه این اجازه را به آنها نداده ام.ایشان با تاکید بر اینکه ما نه مداح هستیم که به مدح و ستایش کسانی بپردازیم و نه خشن هستیم که خشونت در طبیعت ما باشد، خاطرنشان کرد: فعالیت های ما به طور کلی فرهنگی است و راه ما نیز راه اعتدال و میانه روی است. ما به خودمان اجازه نمی دهیم که از مسیر اعتدال خارج شویم؛ ما همواره میان افراط و تفریط حرکت کرده ایم و انشاءالله همیشه این مسیر را خواهیم پیمود.ایشان اضافه کرد: استدلال و منطق و پیمودن راه درست، همواره مقصود ما بوده است که البته این رویکرد را هم فضل و لطف الهی می دانیم.شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ادامه داد: معتقدیم هیچ کس با عمل به سخنان ما ضرر نخواهد کرد، اگر کسی عمل کرد و متضرر شد، حق دارد هر حرف تندی را که می خواهد، به ما بزند. (تکبیر مردم)ایشان ادامه داد: معتقدیم سخنانی را که ما در طول این مدت در محافل مختلف مطرح کرده ایم، در پایداری هر چه بیشتر نظام اسلامی و استحکام اخوت و برادری و نیز حفظ وحدت و امنیت ملی تاثیرگذار بوده است.
آقای حاج عبدالرحیم، دامادم، هیچ ضرری برای نظام نداشته است
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بازداشت حاج عبدالرحیم شه بخش، مسئول کارگاه و کارگران مسجد جامع مکی زاهدان اشاره کرد و گفت: برخی از سایتها و خبرگزاریها در این باره نکاتی را مطرح کرده اند که لازم است بنده با صراحت عرض کنم که حاج عبدالرحیم تا کنون هیچ ضرری برای نظام جمهوری اسلامی ایران نداشته است، این نکته را من با قطع و یقین عرض می کنم، چرا که وی داماد و برادرزاده و فرزند بنده است.مولانا عبدالحمید ادامه داد: حاجی عبدالرحیم همیشه سر و کارش با آجر و آهن و این موارد بوده است. نه فعالیت سیاسی داشته و نه علیه نظام و وحدت مسلمین دست به کاری زده است.ایشان همچنین در مورد اتهامات و گمانه‏زنی‏هایی که از سوی برخی سایتها و خبرگزاریها مبنی بر مشکوک بودن سفرهای خارجی حاج عبدالرحیم مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: ایشان (حاج عبدالرحیم) از نزدیکان بنده و داماد بنده است، و صرفا به منظور خدمت و فراهم نمودن مایحتاج من، در سفرهای خارجی من را همراهی می کرده و کل فعالیت او در طول سفر همین بوده و هیچ گونه فعالیت دیگری نداشته است.مولانا عبدالحمید اضافه کرد: حاجی عبدالرحیم نه در حوزه تحصیل کرده و نه در دانشگاه، بلکه یکی از افراد عادی جامعه است که مانند بقیه مردم در بخش بازسازی مسجد و مدرسه کمک و همکاری داشته است.ایشان همچنین خاطرنشان کرد: ایشان در ساخت مسجد و مدرسه همکاری دارد، و نبود وی و افرادی دیگر از قبیل او به هیچ وجه مانع ادامه کار بنای مسجد، که از چند روز قبل آغاز به کار نموده، و مانع دیگر کارهای عمرانی و ساختمانی مسجد نخواهد شد. زیرا این مسجد و مدرسه متعلق به تمامی مردم زاهدان است و هر کس به اندازه توانایی و قدرت خویش، به امید اجر و پاداش اخروی در این امر خیر مشارکت می نماید، و از انجایی که مساجد از آنِ الله تعالی هستند لذا خداوند متعال خودش کارهای خود را به انجام می رساند و محدود به افراد نیست.امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود به توقیف گذرنامه خود که مدتی قبل از سوی مسئولین توقیف شد، اشاره کرد و گفت: امیدوارم که گذرنامه بنده هرچه سریعتر رفع توقیف و به بنده برگردانده شود تا بتوانم امسال به سفر حج و زیارت بیت الله الحرام مشرف بشوم.ایشان در پایان مجدداً تاکید کرد: بنده مجددا عرض می کنم که بر خلاف گمان برخی افراد، وجود بنده هیچ خطری برای نظام و مملکت نداشته، و تمام نصایح، راهکارها و گاهاً انتقاداتی که از سوی بنده مطرح شده است همه و همه در زمینه وحدت ملی و مصالح ملت و نظام بوده و خدا می داند که هیچ انگیزه دیگری مدنظر نبوده است. بنای خانه کعبه قبل از خلقت انسانها، بیانگر اهمیت بندگی و عبادت پروردگار استشیخ الاسلام مولانا عبدالحمید همچنین در نخستین بخش از سخنان این هفته خود پس از تلاوت آیاتی از سوره مبارکه بقره، به بیان نکاتی در مورد تاریخ بنای خانه کعبه و جایگاه حج در تمام ادیان آسمانی پرداخت و گفت: الله تعالی خانه کعبه را پیش از خلقت حضرت آدم علیه السلام بنا کرد. این اقدام در واقع اشاره ای به این نکته بود که هدف از آفرینش تمان انسانها، بندگی و عبادت خداوند متعال است.ایشان ادامه داد: در زمان حضرت آدم، ایشان با دستان خود خانه کعبه را بنا کرد و زمانی که طوفان نوح تمام جهان را فرا گرفت، تاریخ نویسان نوشته اند که خانه کعبه منهدم شد و مدتها به شکل یک تپۀ خاک باقی ماند تا اینکه بالاخره الله تعالی به حضرت ابراهیم علیه السلام دستور داد که ای ابراهیم! حضرت هاجر و اسماعیل را همراه با خود از شام به سرزمینی ببر که خانه کعبه در آنجا قرار دارد. حضرت ابراهیم همراه با خانواده خود پس از طی مسافتهای طولانی به کنار خانه کعبه رسید و زن و فرزند خود را آنجا مستقر کرد و رفت.مولانا عبدالحمید افزود: پس از مدتی حضرت اسماعیل که در آن هنگام طفلی خردسال بود، گرسنه شد و حضرت هاجر با پریشانی شروع به سعی و دویدن میان صفا و مروه کرد، دیری نگذشت که فرشته ای آمد و پا را زمین زد و الله تعالی چشمه ای به وجود آورد و بدین ترتیب آب گوارای زمزم پدید آمد. در واقع الله تعالی این آب را که در دنیا هیچ آبی از آن گواراتر نیست، در اثر قربانی های این خانواده به وجود آورد. ایشان افزود: وقتی حضرت اسماعیل بزرگ شد، خداوند متعال به حضرت ابراهیم دستور داد تا همراه با فرزندش خانه کعبه را بار دیگر بنا کنند. آری! خداوند متعال به این خانوادۀ استثنایی که در راه خدا رنجها متحمل شده بود، دستور داد تا خانه کعبه، قبله عالم، را تجدید بنا کند.نکته قابل توجه این است که خداوند متعال چه شخصیتهای برجسته و والامقامی را مأمور انجام این کار کرد، بعد از خاتم النبیین و رحمة للعالمین، در میان تمام شخصیتهای برجسته شخصیتی مانند حضرت ابراهیم را نمی‏توان پیدا کرد، حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام مقامشان والا است اما آنها فرزند بودند و حضرت ابراهیم پدر.شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ادامه داد: به هر حال حضرات ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام به دستور پروردگار شروع به بنای خانه کعبه کردند و حقا که چه دعای زیبایی در حین انجام این کار بر زبانشان جاری بود؛ «ربنا تقبل منا إنک أنت السمیع العلیم» بار الها! این بنا را از ما بپذیر، همانا تویی شنوای دانا.آری! آن دو شخصیت بی نظیر بدون هیچ غرور و تکبری، عاجزانه از پروردگار خود خواستند که عملشان را قبول کند. آنان دست به بنای چنان خانه ای زدند که تا قیامت تمام عبادت کنندگان و دلدادگان خداوند متعال مشتاق‏اند که حداقل یکبار، حتی در عالم خواب، آن را زیارت کنند.ایشان ادامه داد: نخستین دعای آنها این بود که بارالها! این عمل ما را به بارگاه خود بپذیر و آن را در جهت خود بگردان و دومین دعایشان این بود که «ربنا و اجعلنا مسلمین لک و من ذریتنا أمة مسلمة لک و أرنا مناسکنا و تب علینا إنک أنت التواب الرحیم» بارالها! ما را دو مسلمان واقعی بگردان، یعنی ما را کاملا در برابر احکام خود تسلیم بگردان. معلوم می شود که بزرگترین جایگاه و مقام و مهمترین چیزی که باید برای یک مومن اهمیت داشته باشد این است که در مقابل احکام و قضا و قدر الهی تسلیم باشد. امروز ما ادعای مسلمانی داریم اما شاید کمتر این دعا بر زبان ما جاری شود که بارالها! ما را مسلمان واقعی بگردان. نام ما مسلمان است اما متاسفانه عملکرد ما در بسیاری موارد بر خلاف دین و دستورات خداوند متعال است.ایشان ادامه داد: حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهماالسلام همچنین از پروردگار خود خواستند که بارالها مناسک حج و سایر احکام دینی را به ما تعلیم بده و فهم این احکام را به ما عنایت فرما، بله، بسیار مهم است که ما فهم احکام دین خود را از خداوند متعال طلب کنیم تا بدانیم چگونه او را عبادت کنیم و چگونه عمل کنیم.آنان همچنین برای هدایت و رستگاری نسل آینده خود دعا کردند. متاسفانه من و شما فقط شب و روز سپری می‏کنیم و آینده را از یاد برده ایم، در حالی که حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهماالسلام از آینده و نسل فردای خود غافل نشدند و از خداوند متعل خواستند که بارالها! هم ما و هم فرزندان و نسل آیندۀ ما را مسلمان واقعی بگردان. بنابراین شما هم فرزندان خود را از یاد نبرید و از آینده آنان غافل نباشید.متاسفانه امروز بسیاری از پدران جامعه ما برای ادای نمازهای یومیه و جمعه ممکن است به مسجد بیایند، اما از فرزندان خود غافل‏اند. در حالی که این امر بر خلاف شأن مسلمانی و بر خلاف دلسوزی و عطوفت پدر نسبت به فرزندان است.مولانا عبدالحمید در ادامه به جمع بندی سخنان خود در این باره پرداخت و گفت: به هر حال الله تعالی به برکت دعاهای حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهماالسلام خانه کعبه را مرکز عبادت قرار داد، وقتی بنای کعبه تکمیل شد، خداوند متعال خطاب به حضرت ابراهیم فرمود: «وأذن فی الناس بالحج یأتوک رجالا و علی کل ضامر یأتین من کل فج عمیق» (حج: 27) ای ابراهیم! اعلام کن تا مردم از جای جای عالم برای ادای مناسک حج به سوی خانه کعبه سرازیر شوند. حضرت ابراهیم عرض کرد: بارالها! صدای من، صدای یک انسان است، به کجا می تواند برسد. الله تعالی در جواب فرمود: آری صدا، صدای توست، اما من این صدا را به تمام جهانیان خواهم رساند. ابراهیم شروع به دعا کرد و الله تعالی صدای او را به تمام جهانیان رساند، آنها که زنده بودند در همان حالت شنیدند و آنها که زنده نبودند، این صدا به ارواح آنان رسید. و بدین ترتیب حج بیت الله آغاز شد و تا قبل از اسلام حج ابراهیمی بر سنت و روش حضرت ابراهیم علیه السلام جریان داشت و تمام انسانها حتی مشرکین و کفار به حج بیت الله الحرام می پرداختند.خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با بیان اینکه حج یکی از ارکان مهم دین اسلام است، اظهار داشت: در تمامی ادیان گذشته این رکن مشروع و مورد عمل قرار گرفته است، آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: من حضرت موسی را می بینم که سوار بر شتر لبیک گویان به بیت الله الحرام نزدیک می شود.آری! انبیا علیهم السلام آمده اند و در این مقام مناسک حج را انجام داده و طواف و تضرع و زاری کرده اند. سیدالمرسلین و رحمة للعالمین حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم نیز همراه با یاران خود بارها حج کردند، ایشان برای اولین بار در سال نهم هجری حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه را امیر حج قرار دادند و با امارت ایشان مناسک حج انجام گرفت.سال دهم هجری خود آنحضرت صلی الله علیه وسلم همراه با جمعیتی بسیار با شکوه عازم مکه مکرمه شدند، صحنۀ بسیار عجیبی بود، بیش از یکصد هزا ر نفر همراه با آنحضرت صلی الله علیه وسلم به ادای مناسک حج پرداختند.مولانا عبدالحمید اضافه کرد: این سلسله تا قیامت جاری خواهد بود و تمام کسانی که خداوند متعال آنان را مورد لطف خود قرار می دهد، به حج بیت الله الحرام می پردازند.ایشان در ادامه توصیه هایی نیز به حجاج امسال داشت و گفت: به آنانی که امسال عازم سفر حج هستند توصیه می کنم که با کمال تواضع و فروتنی و با ادب و احترام وارد این سرزمین مقدس شوند، آنها ضیوف الرحمان و مهمانان پروردگار خویش هستند، بنابراین وقتی اراده سفر کردند چنان نیت بکنند که گویی به ملاقات پروردگار خود مشرف می شوند.صحنه حج یکی از صحنه های قیامت است و رفتن به حج نوعی مردن و رفتن از این دنیاست، چرا که یک حاجی احرام می بندد، غسل می کند، دیون خود را پرداخت می کند و اگر پولی هم نداشته باشد وصیت می کند و از مردم معافی می طلبد، لباس می پوشد که شبیه لباس مردگان است و در حالی مناسک حج را انجام می دهد که سر و پاهایش برهنه است.مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: من به یاد دارم که یکبار به عمره مشرف شدیم، بچه خرسالی هم با ما بود، وقتی به او لباس احرام پوشاندیم گریه کرد و گفت چرا مرا تبدیل به گدا می کنید معلوم می شود که لباس احرام با لباس گداها و متکدیان شبیه است و در زمان حج تمام سرمایه داران، حاکمان و پادشاهان مسلمان با پوشیدن این لباس تبدیل به گدایان بارگاه خداوندی می شوند و لبیک اللهم لبیک می گویند و اینگونه به توحید و وحدانیت پروردگار خود اعتراف می کنند.امام جمعه اهل سنت زاهدان در فرازی دیگر از سخنان خود با اشاره به پروژه بازسازی مسجد جامع مکی زاهدان گفت: مسجد خانه خدا و سجده گاه بندگان است. ما هم باید با دعای «ربنا تقبل منا انک انت السمیع العلیم» به بنای مساجد بپردازیم، کسانی که مسجدی بنا یا تعمیر می کنند باید سرهایشان را پایین بیندازند و به تضرع و زاری خداوند متعال بپردازند و اخلاص را مدنظر قرار دهند.ایشان خطاب به نماز گزارانی که همچون هفته گذشته در بخشهای جدید مسجد مکی مستقر بودند، خاطرنشان کرد: این مسجد، در واقع مسجد مرکزی شما است، متعلق به بنده یا سایر علما نیست، متعلق به تک تک شماست. باید همه دست به دست هم بدهیم و آن را از این حالت در آوریم.ایشان ادامه داد: هر یک از ما هیچ افتخاری ندارد، تمام نعمت ها از آنِ پروردگاراند اگر توفیق یافتیم که لیوان آبی به کسی بدهیم یا به یتیمی لباسی بپوشانیم، این را فضل الهی بدانیم که شامل حال ما شده است.مولانا عبدالحمید همچنین از مالکان و رانندگان ماشین های سنگینی که در زمینه خاکبرداری مسجد همکاری می کنند تشکر کرد و خطاب به آنان گفت: بدانیم که این عمل شما بسیار با ارزش است و اجر و پاداش عظیم را به دنبال دارد. شما این خاک ها را خاک ندانید، اینها همه اجر و پاداش اند که در ترازوی اعمال شما قرار خواهند گرفت.

سنی آنلاین

هیچ نظری موجود نیست: